Laadpaal kleven, hoe lossen we dit probleem op? - Laadstation Installeren

Laadpaal kleven, hoe lossen we dit probleem op?

laadpaal klever

Blog delen

Een grote ergernis bij het willen opladen van een elektrische of hybride auto is dat de laadpaal bezit is door een autobezitter, waarbij de auto al volgeladen is en de autobezitter niet weggaat. Het wapen tegen zogeheten laadpaalklevers lijkt gevonden, maar of het echt werk moet nog blijken uit de praktijk.

Boete bij laadpaalkleven?

Het bekendste idee op dit moment is de idle fee bij Tesla Superchargers. Of te wel: een boete bij het langer opladen van de elektrische auto dan op dat moment nodig blijkt. De leverancier introduceerde als eerste de fee bij snelladers in het eigen netwerk. Het idee werkt als volgt, namelijk dat wanneer een laadplein voor 50% bezit is de eigenaar van de elektrische auto een melding krijgt via de Tesla-app om er voor te zorgen dat de eigenaar op de hoogte wordt gehouden van de laadduur van de auto. Kom je binnen 5 minuten langs? Dan betaal je geen kosten.


Wanneer het laadplein een volledige bezetting heeft, dient de auto binnen enkele minuten verplaatst te worden. Wanneer de lader niet binnen vijf minuten ontkoppeld is, wordt er een idle (fee) in berekening gebracht van €1,00 per minuut. Het doel hiervan is niet om geld te verdienen, maar om uiteindelijk de eigenaren van de tesla’s of overige elektrische auto’s in beweging te brengen om plek vrij te maken voor overige weggebruikers.

Tarief bij Shell Recharge voor blokkeren laadpaal

Bij laadpalen van Road- en EVBox hanteer Shell Recharge sinds kort ook een blokkeertarief. Dit model kijkt echter meer naar de tijd dan naar de volle accu. Stel, je gaat je auto opladen en je laat je elektrische auto voor meer dan 240 minuten gekoppeld aan de laadpaal dan betaal je €0,05 per minuut, met een maximum van €12 per laadsessie. Let wel: dit geldt zowel overdag als in de nacht.

shell recharge

Is laadpaalkleven bij wet verboden?

In het eerder genoemde arrest van de Hoge Raad wordt niet expliciet vermeld dat langdurig parkeren bij een laadpaal is toegestaan. Wanneer echter parkeergeld wordt betaald, heeft de gemeente geen mogelijkheid om in te grijpen.

Desalniettemin overwegen diverse Nederlandse gemeenten alternatieve oplossingen. Een mogelijke aanpak zou bijvoorbeeld kunnen zijn om de maximale parkeerduur te verkorten. Het onderzoeken van deze optie blijkt echter complex, mede door de verschillen in benodigde oplaadtijd tussen diverse voertuigen.

Ongeacht de wettelijke status, wordt het blijven bezetten van een publieke laadpaal, nadat de accu al (lang) is opgeladen, als asociaal gedrag beschouwd.

Elektrische voertuigbestuurders worden doorgaans door de betreffende gemeente verzocht om een publieke laadpaal niet langer te gebruiken dan strikt noodzakelijk. De algemene benadering is dat wanneer het doel zuiver is (het opladen van een elektrisch voertuig), het bezetten van een parkeerplaats met een publieke laadpaal acceptabel is voor de benodigde tijd.

Belangrijk om op te merken is dat als de publieke laadpaal zich op een betaalde parkeerplaats bevindt, je uiteraard de vereiste parkeerbelasting moet betalen. Het nalaten hiervan kan resulteren in een boete.

FAQ voor laadpaal kleven

Laadpaalkleven verwijst naar het gedrag van autobezitters die een laadpaal bezetten, zelfs wanneer hun elektrische of hybride auto al volledig is opgeladen. Dit kan problemen veroorzaken voor andere voertuigen die ook moeten opladen.

Een mogelijke oplossing is het invoeren van idle fees, waarbij autobezitters extra kosten moeten betalen als ze hun auto langer aan de laadpaal laten staan dan nodig is. Zowel Tesla Superchargers als Shell Recharge hebben dergelijke tarieven geïmplementeerd om laadpaalkleven tegen te gaan.

Tesla Superchargers sturen een melding naar de eigenaar van de elektrische auto wanneer het laadplein voor 50% bezet is. Als de auto niet binnen 5 minuten wordt verplaatst wanneer het laadplein volledig bezet is, wordt er een idle fee van €1,00 per minuut in rekening gebracht.

Shell Recharge hanteert een blokkeertarief voor laadpalen van Road- en EVBox. Als een elektrische auto langer dan 240 minuten aan de laadpaal is gekoppeld, wordt €0,05 per minuut in rekening gebracht, met een maximum van €12 per laadsessie.
Het arrest van de Hoge Raad vermeldt niet expliciet of langdurig parkeren bij een laadpaal is toegestaan. Sommige gemeenten overwegen alternatieve oplossingen, zoals het verkorten van de maximale parkeerduur. Het blijven bezetten van een laadpaal, nadat de accu volledig is opgeladen, wordt echter als asociaal gedrag beschouwd.
Gemeenten overwegen opties zoals het verkorten van de maximale parkeerduur bij laadpalen. Het onderzoeken van deze optie is complex vanwege de verschillen in oplaadtijd tussen verschillende voertuigen.
Het blijven bezetten van een publieke laadpaal, nadat de accu al volledig is opgeladen, wordt als asociaal gedrag beschouwd. Elektrische voertuigbestuurders worden doorgaans verzocht laadpalen niet langer te gebruiken dan strikt noodzakelijk.
Als een publieke laadpaal zich op een betaalde parkeerplaats bevindt, is het noodzakelijk de vereiste parkeerbelasting te betalen. Het nalaten hiervan kan resulteren in een boete.

Vrijblijvende offerte

Vraag in sléchts 3 klikken gratis offertes aan voor een laadoplossing

(Ook als u nog geen elektrische auto bezit)

Deze website en uw gegevens zijn veilig

Bekijk onze video

Waarom Laadstation Installeren?

Via onze website ontvangt u alleen offertes die écht aansluiten bij uw wensen. Vergelijk vrijblijvende offertes en kies de beste oplossing die bij u past.

Dien uw offerte-aanvraag in via ons aanvraagformulier

U ontvangt vrijblijvende offertes van onze gecertificeerde installateurs

Bij goedkeuring van een offerte wordt het laadstation geleverd en/of geïnstalleerd!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van laadstationinstalleren.nl/ bij WebwinkelKeur Reviews is 8.5/10 gebaseerd op 378 reviews.