Niet opladen tussen 16:00 en 21:00: wat betekent dit voor consumenten?

Niet opladen tussen 16:00 en 21:00: wat betekent dit voor consumenten?

easee laadpaal thuis

Blog delen

Niet opladen tussen 16:00 en 21:00: het stroomnetwerk barst uit zijn voegen en hierom trok regionaal netbeheerder Stedin aan de bel. Ze vroegen eigenaren van elektrische auto’s hun voertuigen niet meer op piekmomenten aan de laadpaal te hangen. Waar komt deze oproep vandaan, wat betekent het voor particulieren en bedrijven en hoe kan het probleem van het volle stroomnetwerk opgelost worden? In deze blog verkennen we alle aspecten van dit verhaal.

Wat is het stroomnetwerk en waarom 'barst het uit zijn voegen'?

Voor we beginnen is het goed om een korte uitleg te geven over wat het stroomnetwerk eigenlijk is. Ons stroomnetwerk is een complex systeem van elektriciteitscentrales, transformatoren, en kilometers aan kabels die samen zorgen voor het transport en de distributie van elektriciteit van producenten naar consumenten. Je kent ze waarschijnlijk wel: die enorme hoogspanningsmasten die door het hele land staan, waar grote kabels aan hangen. Deze kabels vervoeren de stroom die we uiteindelijk thuis gebruiken.

De elektriciteitskabels van het hoogspanningsnetwerk gaan de grond in bij zogenaamde transformatorstations. Hier wordt de hoogspanning omgezet naar een lagere spanning die geschikt is voor distributie naar huishoudens en bedrijven. Vanuit deze stations verspreidt de elektriciteit zich verder via ondergrondse kabels naar lokale transformatiestations, die betonnen huisjes die je in elke wijk hebt staan. Van daaruit wordt de stroom verspreid naar de huishoudens.

 

Tegenwoordig zien we dat steeds meer mensen overstappen op elektrische auto’s en apparatuur die gebruik maakt van elektriciteit voor verwarming en koken. Hierdoor neemt de vraag naar elektriciteit al enkele jaren toe. Dit legt een enorme druk op het bestaande netwerk, dat niet ontworpen is voor dergelijke piekbelastingen. Technisch gezien barst het netwerk uit zijn voegen wanneer de vraag het aanbod overtreft en de infrastructuur de belasting niet aankan, wat kan leiden tot stroomuitval en instabiliteit in het energievoorzieningssysteem.

openbare laadpaal stroomnet

Waarom niet opladen tussen 16:00 en 21:00?

Het advies van Stedin om elektrische voertuigen niet op te laden tussen 16:00 en 21:00 uur is bedoeld om de piekbelasting te verminderen. Deze uren vallen samen met een periode van hoge vraag, wanneer huishoudens typisch veel elektriciteit verbruiken. Door het opladen van auto’s buiten deze uren te plannen, kan het netwerk ademruimte krijgen en wordt de kans op stroomstoringen verkleind. 

Het risico bestaat dat, als mensen grootschaals blijven opladen tussen 16:00 en 21:00, het stroomnet overbelast raakt. Dit kan leiden tot stroomstoringen, maar bijvoorbeeld ook de laadsnelheid van je elektrische auto vertragen.

 

In sommige plaatsen wordt er al geëxperimenteerd met ‘netbewust’ laden. Er is dan minder vermogen beschikbaar voor openbare laadpalen tijdens de piekuren. Dit zal echter niet genoeg zijn om het probleem op te lossen: Stedin verwacht dat de komende jaren 20 procent van het totale vermogen van het stroomnet zal opgaan aan openbare laadpalen.

Hoe zorg je tóch voor een volle accu?

Het lijkt er nu op dat eigenaren van elektrische auto’s beter zullen moeten gaan plannen wanneer ze hun auto opladen, om ervoor te zorgen dat ze op de momenten dat het nodig is, toch een volle accu hebben. Onderzoek van ElaadNL heeft aangetoond dat de helft van de mensen hun auto opladen bij thuiskomst, aan het einde van de middag. Pas als de auto de volgende ochtend weer nodig is, wordt de lader ontkoppeld. De meeste auto’s hebben echter niet zo lang nodig om volledig op te laden, en dus kan het in veel gevallen geen kwaad om de auto pas later op de avond aan de laadpaal te hangen. Op deze manier komt er meer stroom vrij voor andere essentiële behoeften van mensen en kunnen bijvoorbeeld scholen aangesloten worden op het stroomnetwerk.

Slim laden is een andere manier om bij te dragen aan minder belasting op piekmomenten: een slimme laadpaal kan vermogen afschalen op het moment dat overbelasting dreigt en zo minder ruimte in beslag meenemen. Dit is zeker iets waarop ingezet moet én gaat worden de komende jaren. Eerder schreven we een blog over de groeiende mogelijkheden van slimme laadpalen.

Wat betekent dit voor bedrijven?

Voor bedrijven, vooral die in de energiesector en automotive industrie, betekent dit een kans om te innoveren en oplossingen te bieden die zowel het netwerk ontlasten als tegemoetkomen aan de behoeften van consumenten. Denk hierbij aan de ontwikkeling van slimme laadpalen en energieopslagsystemen. 

 

Echter, het vereist ook aanpassingen in de manier waarop elektriciteit wordt verkocht en gedistribueerd, wat op korte termijn uitdagingen kan opleveren. We zien nu al dat bedrijven bijvoorbeeld toch op fossiele brandstoffen draaien, terwijl het in theorie mogelijk zou moeten zijn om op elektriciteit te draaien. Het volle stroomnet houdt dit tegen.

 

Het stroomnet-probleem raakt een breed scala aan sectoren in Nederland, waaronder industrie en logistiek, waar de noodzaak voor efficiënte energiegebruik cruciaal is. Hiervoor zijn een zorgvuldige planning en het implementeren van technologische oplossingen nodig, om zowel operationeel te kunnen blijven als om te kunnen voldoen aan de duurzaamheidsdoelstellingen.

ev opladen

Hoe ziet de toekomst van ons elektriciteitsnetwerk eruit?

De toekomst vraagt om een ingrijpende uitbreiding van ons elektriciteitsnetwerk. Met de voortdurende toename van elektrische auto’s en de overstap naar elektrisch verwarmen, is het cruciaal dat er wordt geïnvesteerd in de uitbreiding en modernisering van het netwerk. Dit omvat niet alleen fysieke upgrades, zoals het leggen van meer kabels en het bouwen van nieuwe transformatorhuisjes, maar ook de integratie van slimme technologieën die een meer flexibel en efficiënt energiegebruik mogelijk maken.

 

Om een beetje inzicht te krijgen in de omvang van dit project: Stedin geeft aan dat er in Nederland 105.000 kilometer kabel bijgelegd moet worden en er 54.000 transformatiehuisjes bij moeten komen. In de praktijk betekent dit dat er één op de drie straten opengelegd zullen moeten worden de komende jaren.

 

We zullen met zijn allen nog genoeg gaan merken van de huidige overbelasting van het stroomnet en de werkzaamheden hieraan. Op dit moment is het vooral belangrijk dat we, waar het kan, het advies van Stedin serieus nemen. Zo zorgen we er uiteindelijk met zijn allen voor dat de beschikbaarheid zo eerlijk en gelijk mogelijk verdeeld wordt.

Offerte aanvragen

Vraag in sléchts 3 klikken vrijblijvende offertes aan

(Ook wanneer je nog geen elektrische auto bezit)

Deze website en je gegevens zijn veilig

Bekijk onze video

Waarom Laadstation Installeren?

Via onze website ontvangt u alleen offertes die écht aansluiten bij uw wensen. Vergelijk vrijblijvende offertes en kies de beste oplossing die bij u past.

Dien uw offerte-aanvraag in via ons aanvraagformulier

U ontvangt vrijblijvende offertes van onze gecertificeerde installateurs

Bij goedkeuring van een offerte wordt het laadstation geleverd en/of geïnstalleerd!

FAQ over de aanschafsubsidie elektrische auto 2024

Voor we beginnen is het goed om een korte uitleg te geven over wat het stroomnetwerk eigenlijk is. Ons stroomnetwerk is een complex systeem van elektriciteitscentrales, transformatoren, en kilometers aan kabels die samen zorgen voor het transport en de distributie van elektriciteit van producenten naar consumenten. Je kent ze waarschijnlijk wel: die enorme hoogspanningsmasten die door het hele land staan, waar grote kabels aan hangen. Deze kabels vervoeren de stroom die we uiteindelijk thuis gebruiken.

De elektriciteitskabels van het hoogspanningsnetwerk gaan de grond in bij zogenaamde transformatorstations. Hier wordt de hoogspanning omgezet naar een lagere spanning die geschikt is voor distributie naar huishoudens en bedrijven. Vanuit deze stations verspreidt de elektriciteit zich verder via ondergrondse kabels naar lokale transformatiestations, die betonnen huisjes die je in elke wijk hebt staan. Van daaruit wordt de stroom verspreid naar de huishoudens.

 

Tegenwoordig zien we dat steeds meer mensen overstappen op elektrische auto’s en apparatuur die gebruik maakt van elektriciteit voor verwarming en koken. Hierdoor neemt de vraag naar elektriciteit al enkele jaren toe. Dit legt een enorme druk op het bestaande netwerk, dat niet ontworpen is voor dergelijke piekbelastingen. Technisch gezien barst het netwerk uit zijn voegen wanneer de vraag het aanbod overtreft en de infrastructuur de belasting niet aankan, wat kan leiden tot stroomuitval en instabiliteit in het energievoorzieningssysteem.

Het advies van Stedin om elektrische voertuigen niet op te laden tussen 16:00 en 21:00 uur is bedoeld om de piekbelasting te verminderen. Deze uren vallen samen met een periode van hoge vraag, wanneer huishoudens typisch veel elektriciteit verbruiken. Door het opladen van auto’s buiten deze uren te plannen, kan het netwerk ademruimte krijgen en wordt de kans op stroomstoringen verkleind. 

Het risico bestaat dat, als mensen grootschaals blijven opladen tussen 16:00 en 21:00, het stroomnet overbelast raakt. Dit kan leiden tot stroomstoringen, maar bijvoorbeeld ook de laadsnelheid van je elektrische auto vertragen.

 

In sommige plaatsen wordt er al geëxperimenteerd met ‘netbewust’ laden. Er is dan minder vermogen beschikbaar voor openbare laadpalen tijdens de piekuren. Dit zal echter niet genoeg zijn om het probleem op te lossen: Stedin verwacht dat de komende jaren 20 procent van het totale vermogen van het stroomnet zal opgaan aan openbare laadpalen.

Het lijkt er nu op dat eigenaren van elektrische auto’s beter zullen moeten gaan plannen wanneer ze hun auto opladen, om ervoor te zorgen dat ze op de momenten dat het nodig is, toch een volle accu hebben. Onderzoek van ElaadNL heeft aangetoond dat de helft van de mensen hun auto opladen bij thuiskomst, aan het einde van de middag. Pas als de auto de volgende ochtend weer nodig is, wordt de lader ontkoppeld. De meeste auto’s hebben echter niet zo lang nodig om volledig op te laden, en dus kan het in veel gevallen geen kwaad om de auto pas later op de avond aan de laadpaal te hangen. Op deze manier komt er meer stroom vrij voor andere essentiële behoeften van mensen en kunnen bijvoorbeeld scholen aangesloten worden op het stroomnetwerk.

Slim laden is een andere manier om bij te dragen aan minder belasting op piekmomenten: een slimme laadpaal kan vermogen afschalen op het moment dat overbelasting dreigt en zo minder ruimte in beslag meenemen. Dit is zeker iets waarop ingezet moet én gaat worden de komende jaren. Eerder schreven we een blog over de groeiende mogelijkheden van slimme laadpalen.

Voor bedrijven, vooral die in de energiesector en automotive industrie, betekent dit een kans om te innoveren en oplossingen te bieden die zowel het netwerk ontlasten als tegemoetkomen aan de behoeften van consumenten. Denk hierbij aan de ontwikkeling van slimme laadpalen en energieopslagsystemen. Echter, het vereist ook aanpassingen in de manier waarop elektriciteit wordt verkocht en gedistribueerd, wat op korte termijn uitdagingen kan opleveren. We zien nu al dat bedrijven bijvoorbeeld toch op fossiele brandstoffen draaien, terwijl het in theorie mogelijk zou moeten zijn om op elektriciteit te draaien. Het volle stroomnet houdt dit tegen.

 

Het stroomnet-probleem raakt een breed scala aan sectoren in Nederland, waaronder industrie en logistiek, waar de noodzaak voor efficiënte energiegebruik cruciaal is. Hiervoor zijn een zorgvuldige planning en het implementeren van technologische oplossingen nodig, om zowel operationeel te kunnen blijven als om te kunnen voldoen aan de duurzaamheidsdoelstellingen.

De toekomst vraagt om een ingrijpende uitbreiding van ons elektriciteitsnetwerk. Met de voortdurende toename van elektrische auto’s en de overstap naar elektrisch verwarmen, is het cruciaal dat er wordt geïnvesteerd in de uitbreiding en modernisering van het netwerk. Dit omvat niet alleen fysieke upgrades, zoals het leggen van meer kabels en het bouwen van nieuwe transformatorhuisjes, maar ook de integratie van slimme technologieën die een meer flexibel en efficiënt energiegebruik mogelijk maken.

 

Om een beetje inzicht te krijgen in de omvang van dit project: Stedin geeft aan dat er in Nederland 105.000 kilometer kabel bijgelegd moet worden en er 54.000 transformatiehuisjes bij moeten komen. In de praktijk betekent dit dat er één op de drie straten opengelegd zullen moeten worden de komende jaren.

 

We zullen met zijn allen nog genoeg gaan merken van de huidige overbelasting van het stroomnet en de werkzaamheden hieraan. Op dit moment is het vooral belangrijk dat we, waar het kan, het advies van Stedin serieus nemen. Zo zorgen we er uiteindelijk met zijn allen voor dat de beschikbaarheid zo eerlijk en gelijk mogelijk verdeeld wordt.

Als je een vrijblijvende offerte wilt ontvangen voor het installeren van een laadpaal thuis, kun je contact met ons opnemen. Wij staan klaar om je te assisteren bij je laadpaalbehoeften. Dien een vrijblijvende offerteaanvraag in en wij zorgen voor een offerte die past bij je budget en wensen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van laadstationinstalleren.nl/ bij WebwinkelKeur Reviews is 8.5/10 gebaseerd op 377 reviews.