Bidirectioneel laden maakt het mogelijk om energie niet alleen op te slaan in je elektrische auto, maar ook terug te leveren aan je huis of het net. Hoewel deze techniek al langer wordt ontwikkeld, begint het in 2025 eindelijk binnen handbereik te komen voor consumenten. In deze blog leggen we uit hoe bidirectioneel laden werkt, wat het kost, welke laadpalen deze functie ondersteunen en wanneer je hier gebruik van kunt maken.
Hoe werkt een bidirectionele laadpaal?
Een bidirectionele laadpaal maakt het mogelijk om niet alleen je elektrische auto op te laden, maar ook energie van de auto terug te leveren aan je huis of het elektriciteitsnet. Dit werkt door de opgeslagen energie in de batterij van de auto te gebruiken, bijvoorbeeld wanneer je zonnepanelen niet genoeg stroom leveren of wanneer er een piek in de vraag naar elektriciteit is. Dit proces wordt aangeduid als V2H (Vehicle-to-Home) of V2G (Vehicle-to-Grid).
De voordelen van bidirectioneel laden zijn onder andere kostenbesparing, doordat je je eigen energie kunt gebruiken, en het bijdragen aan een stabieler elektriciteitsnet. In 2025 wordt bidirectioneel laden steeds toegankelijker voor consumenten, hoewel het op dit moment nog een opkomende technologie is. Het stelt je in staat om je auto niet alleen als vervoermiddel te gebruiken, maar ook als een bron van energie voor je huis of het net.
Eenvoudige visuele uitleg van bidirectioneel laden
Overdag
Laad jouw elektrisch voertuig op met zonne-energie en sla het overschot aan energie op in de batterij van je auto. Zo maak je optimaal gebruik van gratis, duurzame energie.
In de avond
Tijdens piekuren (spitsuren) kun je de stroom uit de accu van je elektrische voertuig gebruiken om je energiekosten te verlagen.
Dit biedt niet alleen financiële voordelen, maar draagt ook bij aan een duurzamer energieverbruik, doordat je optimaal gebruik maakt van je voertuig als tijdelijke energieopslag (thuisbatterij).
In de nacht
In de nacht laadt jouw voertuig automatisch op tegen de goedkoopste energietarieven, dankzij de vooraf ingestelde planning. Zo start je de dag met een volle accu en lagere kosten.
Bron: Wallbox (Quasar 2): “Een dag in het leven met de Quasar 2”
Welke auto's kunnen bidirectioneel laden?
- Nissan Leaf: een van de eerste auto’s met bidirectioneel laden, dankzij de CHAdeMO-stekker
- Mitsubishi Outlander PHEV: ondersteunt ook bidirectioneel laden via CHAdeMO
- Hyundai Ioniq 5: ondersteunt Vehicle-to-Laad (V2L) en toekomstige modellen zoals de Ioniq 7 worden voorbereid voor V2G
- Kia EV6: kan apparaten aandrijven via V2L en is compatibel met toekomstige V2G-laadpalen
- Ford F-150 Lightning: beschikt over V2G-mogelijkheden en wordt al gebruikt in projecten in de VS
Verschil V2L en V2G
V2L (Vehicle-to-Load) stelt je in staat om elektrische apparaten rechtstreeks vanuit de batterij van je auto van stroom te voorzien, zoals een koffiezetapparaat of verlichting. V2G (Vehicle-to-Grid) maakt het mogelijk om energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet, bijvoorbeeld tijdens piekuren. V2L is handig voor lokaal gebruik, terwijl V2G het elektriciteitsnet helpt stabiliseren en financieel voordelig kan zijn. Beide technologieën zijn innovatieve manieren om batterijen van elektrische auto’s optimaal te benutten.Welke bidirectionele laadpalen zijn er?
Enkele beschikbare bidirectionele laadpalen zijn:
Wallbox Quasar 2 (medio 2025)
De Wallbox Quasar 2 is een geavanceerde bidirectionele laadpaal die het mogelijk maakt om energie niet alleen van het net naar je elektrische voertuig te laden, maar ook omgekeerd, zodat je voertuig energie kan terugleveren aan het net of je woning van stroom kan voorzien. Dit biedt meer flexibiliteit en kan helpen bij het optimaliseren van je energieverbruik. De Wallbox Quasar 2 wordt midden 2025 verwacht en is een belangrijke stap vooruit in de wereld van duurzame energie en mobiliteit.
Bekijk alvast de Wallbox Quasar 2 via onze shop.
Zaptec Go 2 (medio 2025)
De Zaptec Go 2 is bidirectioneel laadklaar en ondersteunt Vehicle-to-Grid (V2G) technologie. Dit betekent dat je niet alleen energie kunt laden van het net naar je elektrische voertuig (EV), maar ook energie kunt terugleveren aan het elektriciteitsnet of je woning. Hoewel de bidirectionele functie momenteel nog niet actief is, is de oplader voorbereid op deze technologie en zal deze beschikbaar komen zodra de bijbehorende software en infrastructuur zijn uitgerold. Deze functie stelt je in staat om je EV als energieopslag te gebruiken, wat voordelen biedt zoals kostenbesparing en een stabieler elektriciteitsnet.
Conclusie
Bidirectioneel laden is een innovatieve technologie die het mogelijk maakt om energie niet alleen in je elektrische voertuig op te slaan, maar deze ook terug te leveren aan je huis of het elektriciteitsnet. Dit biedt tal van voordelen, zoals kostenbesparing, het bijdragen aan een stabieler elektriciteitsnet en het optimaliseren van je energieverbruik. Met de komst van geavanceerde laadpalen zoals de Wallbox Quasar 2 en Zaptec Go 2 in 2025 wordt bidirectioneel laden steeds toegankelijker voor consumenten. Deze technologie maakt van je elektrische voertuig niet alleen een vervoermiddel, maar ook een bron van duurzame energie. Het is de moeite waard om te onderzoeken of bidirectioneel laden voor jou geschikt is, aangezien het zowel financieel voordelig als milieuvriendelijk kan zijn.
Offerte aanvragen
De Wallbox Quasar 2 is verkrijgbaar vanaf midden 2025. Wil jij als een van de eersten profiteren van deze revolutionaire, bidirectionele laadpaal? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan en vermeld dat je interesse hebt in een bidirectionele laadpaal! Klik hier en vraag direct een vrijblijvende offerte aan.
FAQ - Bidirectioneel laden
Bidirectioneel laden is een technologie waarmee elektrische voertuigen niet alleen energie kunnen opnemen van een laadpaal, maar ook energie kunnen terugleveren aan je woning of het elektriciteitsnet. Dit wordt ook wel Vehicle-to-Home (V2H) of Vehicle-to-Grid (V2G) genoemd.
Bidirectioneel laden biedt verschillende voordelen, zoals:
- Kostenbesparing: gebruik je auto als thuisbatterij en verlaag je energiekosten.
- Duurzaamheid: optimaliseer het gebruik van duurzame energie, zoals zonne-energie.
- Netstabilisatie: help het elektriciteitsnet te ontlasten tijdens piekmomenten.
Enkele auto’s die bidirectioneel laden ondersteunen zijn:
- Nissan Leaf (CHAdeMO-stekker)
- Mitsubishi Outlander PHEV (CHAdeMO)
- Hyundai Ioniq 5 (V2L)
- Kia EV6 (V2L, voorbereid op V2G)
- Ford F-150 Lightning (V2G-ondersteuning)
- V2L (Vehicle-to-Load): Gebruik de batterij van je auto om apparaten rechtstreeks van stroom te voorzien.
- V2G (Vehicle-to-Grid): Lever energie terug aan het elektriciteitsnet om kosten te besparen of het net te ondersteunen.
Momenteel zijn er twee belangrijke bidirectionele laadpalen die binnenkort beschikbaar komen:
- Wallbox Quasar 2: Verwacht in medio 2025, ondersteunt zowel V2H als V2G.
- Zaptec Go 2: Voorbereid op V2G, beschikbaar zodra de software en infrastructuur zijn uitgerold.
Bidirectioneel laden wordt in 2025 steeds toegankelijker voor consumenten, met de lancering van laadpalen zoals de Wallbox Quasar 2 en de Zaptec Go 2.
Dien uw offerte-aanvraag in via ons aanvraagformulier
U ontvangt vrijblijvende offertes van onze gecertificeerde installateurs
Bij goedkeuring van een offerte wordt het laadstation geleverd en/of geïnstalleerd!
Bekijk onze video
Waarom Laadstation Installeren?
Via onze website ontvangt u alleen offertes die écht aansluiten bij uw wensen. Vergelijk vrijblijvende offertes en kies de beste oplossing die bij u past.
- Een laadoplossing die écht aansluit bij uw wensen
- De beste laadpaal voor thuis
- Betaal niet te veel. Vergelijk offertes via onze website
- Persoonlijk advies bij het kiezen van een laadpaal
- Altijd de beste prijs. Overal in Nederland
- Persoonlijk advies bij het kiezen van een laadpaal
- Laadoplossingen die écht aansluiten bij uw wensen
- Dé beste laadpaal voor thuis
- Uitstekende service op uw gewenste locatie
- Betaal niet te veel. Vergelijk & Kies